Vlaanderen zal de bouw van de Oosterweelverbinding wellicht moeten opnemen in de begroting. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels die Eurostat donderdag uiteenzette aan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Het gaat om een zware molensteen om de nek van het project, maar de Vlaamse regering wil hoe dan ook doorzetten.
“Het probleem van de files rond Antwerpen móét worden aangepakt, dat staat duidelijk in het regeerakkoord”, is te horen bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
De Vlaamse regering heeft er steeds naar gestreefd de kostprijs van de Oosterweelverbinding, geschat op 3,25 miljard euro, uit de begroting te houden. Daarom wil Vlaanderen het project onderbrengen bij de NV Tunnel Liefkenshoek, die de gelijknamige tunnel runt. Volgens nieuwe Europese regels moet een dochterbedrijf dat slechts één activiteit heeft echter in de begroting worden opgenomen.
Als dat zou gebeuren komt Vlaanderen in de problemen omwille van de strenge Europese begrotingsregels. Die eisen immers dat er tegenover uitgaven ook inkomsten staan.